HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN!

En blogg om pyssel, virkning, dekorering, inredning, symaskinssyning, bakning mm. Titta gärna in och se vad jag hittar på.

lördag 1 december 2012

Mönster till strut

 Detta inlägg är skapad till mina vänner på Online Virkcafé. Det har frågats efter mönster till denna strut så jag har suttit ett antal kvällar och klurat på det och nu är det färdigt.


 Kommer tyvärr inte ihåg vilket garn jag använde till struten ovan men kanten har jag virkat med garnet till vänster om bilden och tyvärr så tillhör lappen nystanet till höger :( Om någon absolut vill veta vad garnet heter osv så går det att ta reda på.


 Nu har jag virkat en ny strut och om ni vill använda dessa garner så är det...


  Freja vit nr:04 från svarta fåret 100% acryl , samt Freja grå nr:211 till volangen. Virknål nr 3 har använts.
Här kommer mönstret:

Vit garn
Virka 2 lm
Varje varv börjas med en lm den räknas då som en fm i beskrivningen här nedan.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen (6)
Varv 2: 1 fm i varje (6)
Varv 3: 2 fm i varje (12)
Varv 4-6: 1 fm i varje (12)
Varv 7: 1 fm, 2 fm i nästa - upprepa 6 ggr (18)
Varv 8-14: 1 fm i varje (18)
Varv 15: 2 fm, 2 fasta maskor i nästa - upprepa 6 ggr (24)
Varv 16-18: 1 fm i varje (24)
Varv 19: 3 fm, 2 fm i nästa - upprepa 6 ggr (30)
Varv 20-26: 1 fm i varje (30)
Varv 27: 4 fm, 2 fm i nästa - upprepa 6ggr (36)
Varv 28-30: 1 fm i varje (36)
Varv 31: 5 fm, 2 fm i nästa - upprepa 6ggr (42)
Varv 32-38: 1 fm i varje (42)
Varv 39: 6 fm, 2 fm i nästa - upprepa 6 ggr (48)
Varv 40-42: 1 fm i varje - (48)
Varv 43: 7 fm, 2 fm i nästa - upprepa 6 ggr (54)
Varv 44-50: 1 fm i varje (54)
Volang:
Byt till grå.
Varv 51: 1 fm, 2 st, 2 dubbelst, 2 dubbelst, 2 st, 1 fm - upprepa 9 ggr (90)
Klipp och fäst alla garnändar.
Hängsnöret;
Ta det gråa garnet och fäst på insidan av struten mellan det vita och grå, virka 50 lf och fäst mitt på andra sidan av struten.  Vill du ha bredare hängsnöre så virka fm i lf-kedjan tillbaka.
Klipp och fäst.
Sy på en eller flera pärlor på varje volang.
Själva struten kan dekoreras på valfritt sätt med t ex rosetter, pärlor, knappar, virkade blommor och mycket mer. Låt fantasin flöda.

Hoppas ni förstår nåt av detta. Det är första gången jag skriver mönster så ni får ha överseende. Hör av er om något är oklart. Ha det gott o kramar till everybody.









2 kommentarer:

  1. Jättefina!
    Garnet till vänster i bild ser ut att vara Adeles Ribbon Yarn.

    SvaraRadera

Gå inte än!

Gå inte än!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...